Lojalitetsplikt vs. konkurranseklausuler i arbeidsforhold
Mens lojalitetsplikten i arbeidsforhold er en grunnleggende forventning som gjelder for ansatte under ansettelse, setter konkurranseklausuler grenser for ansattes handlemåte etter avsluttet arbeidsforhold. Disse to konseptene har forskjellige formål, varigheter og juridiske implikasjoner. Her vil vi belyse forskjellen mellom dem og hvorfor arbeidsgiver bør ha et bevisst forhold til begge.
Lojalitetsplikt i arbeidsforhold:
Lojalitetsplikten gjelder under ansettelse og krever at arbeidstakeren handler i arbeidsgivers beste interesse. Dette inkluderer å beskytte forretningshemmeligheter, opprettholde konfidensialitet og unngå handlinger som kan skade arbeidsgiverens interesser. Lojalitetsplikten opphører vanligvis ved avslutning av arbeidsforholdet.
Brudd på lojalitetsplikten kan føre til disiplinære tiltak, oppsigelse og i noen tilfeller rettslige skritt.
Se nærmere om lojalitetsplikten i vår artikkel om dette.
Konkurranseklausuler etter avsluttet arbeidsforhold
Arbeidstaker står i utgangspunktet fritt til å ta det arbeidet vedkommende ønsker etter endt arbeidsforhold. I noen tilfeller er det imidlertid inntatt konkurranseklausuler i arbeidsavtalen. Dersom arbeidsgiver gjør disse gjeldende, begrenses den tidligere ansattes mulighet til å jobbe for konkurrerende virksomheter eller starte sin egen konkurrerende virksomhet i en avgrenset periode etter at arbeidsforholdet er avsluttet. Formålet med disse klausulene er å beskytte arbeidsgiverens forretningsinteresser og hindre tidligere ansatte fra å utnytte informasjon eller erfaringer de har fått under ansettelsen.
Dersom arbeidsgiver gjør en konkurranseklausul gjeldende, må selskapet betale arbeidsvederlag til den tidligere ansatte. Vederlaget utgjør en kompensasjon for arbeidstaker tilsvarende 100 prosent av arbeidsvederlag, opp til 8 G, og deretter minst 70 prosent av arbeidstakerens arbeidsvederlag over 8 G. Dette kompenserer lønn og er skattepliktig for arbeidsgiver. Det å gjøre en konkurranseklausul gjeldende, vil altså føre til betydelige utgifter for arbeidsgiver.
For at en konkurranseklausul skal være gyldig, må den vanligvis være rimelig i omfang, tidsramme og geografisk område. En konkurranseklausul kan ikke i noe tilfelle vare utover ett år fra opphør av arbeidsforholdet og kan kun gjøres gjeldende dersom det er nødvendig for å ivareta arbeidsgivers særlige behov for vern mot konkurranse.
I flere tilfeller vil kravet til særlig behov for vern mot konkurranse ikke være oppfylt, eller vederlag til tidligere arbeidstaker være vanskelig gjennomførbart eksempelvis på grunn av arbeidsgivers økonomi. Dersom en kundeklausul vil være tilstrekkelig for å ivareta arbeidsgivers interesser, bør dette derfor vurderes som et alternativ.
Kundeklausulen oppstiller nemlig ingen tilsvarende krav til særlig behov for vern mot konkurranse. Det er tilstrekkelig at arbeidstaker har hatt kontakt med eller ansvar for kunden det siste året før kundeklausulen gjøres gjeldende. Dersom arbeidstaker orienteres skriftlig om at kundeklausulen gjøres gjeldende, hindres arbeidstakeren mot selv å direkte eller indirekte oppsøke en tidligere kunde med formål om å rekruttere vedkommende til ny bedrift.
Beskyttelse for arbeidsgivere
For arbeidsgivere er både lojalitetsplikten i arbeidsforholdet og konkurranseklausuler etter avslutningen av arbeidsforholdet viktige mekanismer for å beskytte sine interesser. Lojalitetsplikten er ikke lovfestet, men følger av kontraktsforholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Arbeidsmiljøloven oppstiller imidlertid nærmere vilkår til bruk av konkurranseklausuler. Det er derfor viktig å være oppmerksom på at anvendelse av dette kan medføre betydelig økonomiske konsekvenser for arbeidsgiver.
Denne artikkelen gir generell informasjon om lojalitetsplikt og konkurranseklausuler og er ikke ment som juridisk rådgivning. Rede Advokater AS innehar spisskompetanse på arbeidsrettens område og kan gi juridisk rådgivning og veiledning om spesifikke arbeidsrettslige spørsmål i din sak. Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale.